Andreas Ehrenpreis är inte ett välkänt namn i kyrkohistorien, men vad han lyckades göra är verkligen häpnadsväckande. Han föddes 1589 i Illingen, Tyskland, och växte upp som anabaptist – en förföljd, radikal kristen rörelse som betonade tro, fred och rättvisa. Vid sju års ålder gick hans familj med i en hutteritisk kommunitet i Mähren, dagens Tjeckien.
Hutteriterna hade grundats av Jakob Hutter (1500-1536) och var en kyrka som trodde att egendomsgemenskap är något alla kristna bör praktisera. Men när Andreas Ehrenpreis ordinerades till en ordets tjänare 1621 hade saker och ting förändrats drastiskt.
Kommunitetslivet hade urholkats – människor lade undan pengar för sig själva och köpte olika lyxvaror. Några köpte vapen för att försvara sig mot förföljarna, trots kyrkans officiella pacifistiska hållning. Som Mennonite Encyplopedia uttrycker det: ”moralisk avmattning kunde observeras överallt”.
Mitt i denna negativa spiral predikade Ehrenpreis om rörelsens rötter och inspirerade sina bröder och systrar att bli radikala igen. 1639 valdes han enhälligt till biskop, vilket gav honom möjlighet att predika för hela rörelsen. Han valde att aldrig backa. Han argumenterade passionerat för strängare discipliner, för helighet och återupplivande av den ”första kärleken”.
I sin skrift Brotherly Community: The Highest Command of Love skriver han:
Passion och pengar är roten till all smuts lika mycket för en girigbuk som för en slösare. De som älskar ägodelar får aldrig glömma att girighet är i huvudsak ingenting annat än avgudadyrkan. För människor klamrar sig fast vid pengar som de borde hålla fast vid Gud. De tjänar det som borde tjäna Gud. Deras avgudar är silver och guld. Ingen som tjänar avgudadyrkan, oren passion, eller kärlek till pengar kan komma nära Guds rike. På dessa punkter är Herren Kristus sträng och oföränderlig; Hans kommande rike är stängt för dem. Personen som vet detta ger sina ägodelar till de fattiga, så att han kan bära frukt hundrafalt; om han agerar annorlunda kommer allt tas ifrån honom.
Han underströk också vikten av att uppfostra barn enligt Jesu radikala undervisning:
Dessa barns frälsning tas så lätt, så litet värde ligger i det, att dessa försvarslösa ungdomar överlämnas till rovdjur. De praktiskt taget knuffas nerför ruinens brant. De levereras till de värsta och mest gudlösa influenser, vilket i slutändan leder till deras undergång. Vem kan svara för det inför Gud? Den heliga Skrift och våra egna samvetens röster kan och bör skydda oss från detta.
Man skulle kunna tro att en sådan radikal och hård undervisning skulle få folk att överge Ehrenpreis kyrka. Tvärtom återupplivades hutteritrörelsen, och förstärktes. I stället för att marginaliseras eller dö fortsatte hutteriterna leva som en radikal rörelse, och finns kvar till denna dag.
Inte undra på att Ehrenpreis har kallats för hutteriternas ”andra grundare”.
—
Ladda ner Andreas Ehrenpreis bok Brotherly Community: The Highest Command of Love här: BROTHERLY COMMUNITY (Word-dokument).